Weekend flugfiske!

Måndag 29 juli.

För en tid sedan så besökte jag ocn min kära min hemort på västkusten, dels för att hälsa på släkten samt "Bara vara" för ett antal dagar. Efter lördagskvällen med familjen med god mat och samkväm började dock flugfiskearmen rycka med spasmiska längtan till att besöka kustbandet efter ev havsöring. Riggade upp prylarna och tog med en av mina brorsöner som själv hade med sina flugfiskeprylar. Vi besökte ett antal platser, med snabba presentatiner av våra kustflugor, vinden tilltog alltmer och mer. Så till slut valde vi att ta sista besöket för denna sena kväll inne vid en vik, då hade vinden nått kulingstyrka, men...jag vill ju inte ge upp hoppet för det!

Presenterade fiskimitationen på ett antal platser runt viken, då hade mörkret lagt sig över oss, och vi fick presentera flugorna på "Känn" i mörkret! Sista platsen jag valde kändes det att det kunde bringa något...hade inte mer än tänkt tanken förrän det small till....ORDENTLIGT!!!

Detta var inte en kilosfisk vill jag lova, vinden hade vid detta laget nått kulingstyrka så jag fick ropa högt på brorsonen som stog en bit vid sidan om mig, som kort därefter svarade...."Din turgubbe!!!"...
....kände att detta kunde var ev P-B om denna skulle landas, ett vältrande i vattenytan avslöjade stjärtspolen på fisken, och den fortsatte att strida. Mitt klass 7 spö kröktes rejält, alltmedan brorsonen synade skådespelet, knappt ville jag ens tänka tanken..."Hoppas det går vägen"...så släppte fisken, och brorsonen skrockade...."HAAA HAAA HAAA!!!"....Vad känner man i sådant läge, det får ni spekulera om!!!

Som väl var så fick jag med min pannlampa så vi kunde ta oss tillbaka till Troutmobile utan att snubbla bland stenar som inte alltid låg stadigt. Sista tanken som for i mitt huvud var...."Hm, den fisken utmanar mig att komma tillbaka!!!".....det kommer ske, SÅ DET SÅ!!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fredag 26 juli drog jag och mina flugfiskevänner till Dalarna för en Weekend, för att komma bort från stress, samt det vardagliga.

Väl framme så var vi färdigriggade  vid ca 18.30, så det var ut....SNABBT!!!

Kändes lite overkligt att få komma tillbaka igen, som att komma till en annan värld, en annan dimention...drog ett djupt andetag när jag väl stog utvadad och lät strömmen passera mina ben. Flera vak avslöjade var harren valt att ställa sig...vi hann med att få några harrar var innan mörkret lade sig över oss och vi valde att åter samlas i fritidshuset som var vår bas de kommande dagarna.

Västerdalsälven var sig inte likt sedan sist, jättelågt vatten med tydliga tecken var djuprännan var. Älven var lättvadad, på sina ställen så botten var exponerad...REJÄLT!!!

Myror, det var det som gick hem, mestadels!

Micke och vi andra synade stenar i botten om vad som för övrigt fanns på menyn.

Efter en stunds fiskande på denna plats var det dags att flytta till en annan...

...det flesta som kom upp var i ringa storlek...

...så vad passar inte bättre än att frossera i god "Buka-Fylla"...mellan varven...

...eller rättare sagt mellan nappen...

...solen gassade rejält trots den svala brisen som kom under eftermiddagen...

...kvällarna bjöd på fina fiskeögonblick, dock var det mest smått...enstaka tillfällen så kunde en och annan större exemplar hugga.

Sista dagen passade jag att fortsätta en bit längre ner än de andra, jag vart nyfiken vad som kunde finnas bakom en ö, det var ett klokt val!!!

Ett "Stryk" med flera höljor, framförallt en strömkant som höll flera fina harrar, dock inga giganter, men...stridbara! En öring på ca 6-7hg var blixtsnabb att attackera min streakingcaddis då den strök över strömmen, och just idet ögonblick jag skulle lyfta linan ur vattnet och göra en ny presentation. Lustigt det där...att oftast när man släppt fokus på flugan, då kommer hugget! ;0)

Spenderade nästintill denna tid för dagens flugfiske bara på denna plats, en sådan plats som kommer sitta länge i näthinnan framöver...vad jag ibland kallar för Drömmars vatten!

Kunde låta bli att föreviga min närvaro vid denna plats! Om ni nu kan utläsa budskapet? ;0)

Passade på att ett sista svep en bit uppströms de övriga innan vi skulle avbryta före avresan hemmåt igen...

...knappt hade min streaking caddis svept över strömmen innan denna "Prickiga" valt att ta den...det fick bli helgens sista hugg, för denna gången!!!

Tackar flugfiskevännerna Rasmus, Ulrik, Tomas (på bild) samt Micke (som var med tidigare på bild) som gjort helgen så trevlig...

...STORT TACK killar!!!

Ser fram till nästa Flugfisketripp!!!

Peter

P.s: under helgen blev jag något krasslig, så knopp & kropp var inte riktigt "Med"....tur att jag har en förstående, och underbar kvinna som ligger mig ENORMT nära i mitt hjärta. Min kära, du är det bästa jag har!!!

Harrmix!

Torsdag 11 juli.

Startade semestern med att bli firad på födelsedagen, svenska jordgubbar är ju favoriten, en av jordgubbarna var särskilt utformad till någon speciel...

....till min kära!

Hade planerat att spendera första semesterveckan i ett strömmande vatten norröver men pga klass1 varning på regnoväder valde vi båda att göra något spontant, det blev tre dagar i hufvudstaden...Stockholm!

Boendet blev på Stockholms minsta hotell på Södermalm vid Mariatorget, där tempot var något lugnare för att vara storstan...ett bra val!

Blev mestadels att vandra runt i stadsdelarna, med bla här i gamla stan samt unna oss god mat och dryck på allehanda restauranger, samt...

...ett besök bla på Halvylska palatset, ett hem i senare 1800-talsstil...bara innergården vid entrén säger sitt!

På hemvägen blev det ett stopp på märkesoutlet Barkaby...och jag som trodde det skulle ta max en halvtimme, Hmmmm......ack vad jag bedrog mig!

Det vart en del nya kläder, för oss båda!!!

Men efter besöket i storstan, mycket stimuli, det höga tempot i storstan skriker knopp & kropp att få komma ut till friheten, naturen, flugfisket. Så med fullpackad "Troutmobil" drog jag iväg till bästa flugfiskevännen som väntade norröver i en större fjällstuga. Då jag numera bor i Karlstad är restiden betydligt mindre i jämförelse sedan tidigare.

Efter att ha anlänt, förberett min kära Troutmobil med spöstativ, sätesskydd, fullmatade flugaskar med nybundna flugor, drog vi iväg till första destinationen vid en närliggande sträcka...

...alpin anläggningarna vi passerade låg tomma, lite skillnad i jämförelse under den "Vita" perioden på året!

Insektslivet är värt att ha koll på när man besöker olika vatten, redan på vägen ner till "Stryket" så vart man påhälsad...

...av en....spindel!

Anmarchen till platsen var bara det "Mumma" för själen...långt från civilisationens oändliga stimuli.

En fin nacke visade sig ett och annat vak efter danica som följde nerför strömmen, jag hade knappt presenterat en imitation innan årets första harr klippte till...dé va änna gött dé!!!

Efter 1:a kvällens harrsökande var det gott att återvända till fjällstugan för att planera morgondagen, och bara "Vara".

Tomas valde att visa ett fint "Stryk", som skulle visa sig bli vårat favoritställe de kommande dagarna...

...gott om harr var det, inte de största jag har sett men harr fanns det....

...men även öringar som var huggvilliga.

Vad passar inte bättra att få slappa vid sitt drömvatten!? ;0)

Dag 2 valde vi att ta oss vidare till grannlandet i väster, Norge. Vi skulle stannat där i flera dagar men när vädergudarna visade oss sina makter valde vi att återvända till vår stuga i hemlandet....det var SKYFALL!!!!
Men...vi var dock eniga att avvakta och komma tillbaka, och det gjorde vi....

Det vart en dagstur inom Istefossen, jag hade mer än knappt lagt ut min harrmagnet förrän det small på en riktigt vacker, stinn strömmars Lady. Flugfisket var bra tills vinden tilltog, ORDENTLIGT!!!
hann dock att landa 6st fina harrar och ett par öringar....

...riktiga kämpar!

Gick över till andra sidan där det var lä och tog en lunchpaus med Tomas, i strandbrinken var det fullt av...

...forsknott, i MÄNGDER!!! Samt såg även sjösandsländor, danica, gul forsslända, stora trollsländor, mindre dagsländor, nattsländor som dansade på vattenytan medan strömmen målmedvetet tog sig nerför fallet efter bron.

Väl ute i strömmen vakade storharrarna, men....noterade att ett antal harrar vakade omkring oss med bland stenarna. Framförallt en som var mellan mig och Tomas, ca 4 meter från mig så jag gjorde ett fallskärmskast och lät flugan drifta fram till ståndplatsen...."SPLASH"!!!!!!

Det small direkt, och harren var jättefin och en stark kämpe!
"Dé ska va gött å Leva, annars kan dé Quitta!!!"

Tackade för kampen och lät Ladyn återgå till sina...bockar och bugar för detta!
Tomas lyckades också att få ett praktexemplar denna dagen, på hemvägen analyserade vi resultatet och var eniga som kommit ganska tidigt innan vinden tilltog och mer regn var på väg in från bergen.

Ännu en dag skulle det bli på den Norska sidan, dock ej så långt från vår "Camp", och vilken vacker sträcka, fina kampvilliga harrar dessutom som tog både på torrt och Czechnymfer, vilket jag valde att växla mellan under denna veckan.

Med czechnymfpresentation i höljan!

I bottenvegetationen hade mängder av husmask valt att boa sig...

...och det var INTE några stycken, utan FULLT!!!

Väl när vatten tempen når en viss temperatur är det en signal till dessa blivande bevingade nattsländor att söka sig till vatten ytan...och fisken var full av dessa i sina magar!

Här en kläckt nattslända med en förlorad antenn.

Inte lätt att locka harren stundtals, det var tydliga huggperioder, både på ytan och i höljorna.

Och som bilden visar var vattnet Gin-klart!

Mindre nattsländeimitationer var riktiga nappmagneter....

...så även för denna vackra öring som inte kunde hållas för imitationen.

Denna enormt varma och soliga dagen var fisken svår att lura, natten innan hade det varit 7grader, och denna dagen var det 26grader, Hmmm...kan det vara temperaturskillnaden? Dock förutsättningarna small det på både mindre öring och ett flertal harrar på denna enormt vackra plats med flera stryk inom ett begränsat område...MYCKET SPÄNNANDE PLATS!!!!

Växlade mellan torrt och Czechnymf här också.

Omgivningarna var enormt vacker...No Doubt!!!

Och harren fanns där för den som hade tålamod att finna ståndplatserna...med rätt fluga!

Under kvällarna satt vi och band upp nya fräscha flugor efterhand som harren visat intresse för någort specifikt...

...dock, är det en fluga jag ABSOLUT skall ha med i min ask så är det....

...denna!!!

Under de dagar som spenderades vid de otaliga strömmande vatten så valde vi att behålla mindre harrar, de större är värda att återutsättas för ett säkrat bestånd för framtiden.

Dessa smakar gott de också! På hårdbröd med lättsaltat smör, täckt med tunt skuret rödlök...samt en iskall Öl....YAMMY!!!

Noterade att ett större exemplar av flygmyror hade anlänt och vad passar inte bättre än att binda upp ett antal av dessa.

Hmmm....kunde inte låta bli att pryda Troutmobil!!!  ;0)

Efter en intensiv period bland harrar och vackra öringar i vatten som Görälven, Västerdalsälven, Istefossen/Norge samt Ljörälven med flugfiskevännen Tomas är det bara att lyfta på hatten och ödmjukt tacka för den gågna tiden. Tomas ett stort Tack till dig som "Pallade" med mitt sällskap!  ;0)

På vägen tillbaka till Karlstad, som numera är mitt hem, summerade jag denna flugfisketripp...väl ute på vägen har jag ett ekipage framför mig som lyfter mitt ögonbryn...

...och för mig till låten "Man skall ha husvagn...."  ....snacka om "Ego-Tripp"!!! ;0)

Så åter till min älskade, innan Troutmobile rullar vidare till nya destinationer!

Ja, det är sant, det finns några stunder jag INTE använder vadare och flugspö...men bara NÅGRA!!!!

Önskar er en fortsatt go sommar vänner!